بیانیه هیات داوران  نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان یزد

هیئت داوران  نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان یزد  با ابراز خوشحالی از حضور پرشور اصحاب رسانه استان، ادامه این روند را باعث رقابت بین دست‌اندر کاران مطبوعاتی یزد می دانند.

بر اساس نظر داوران، گزارشگران یزد بسیار مقید به کلیشه‌ها هستند و کمتر کاری ملاحظه شد که از کشف و کوشش ذهنی گزارشگران در آن موجود باشد. از طرفی کشدار نویسی به ویژه در کار خبرگزاری‌ها عادتی است که می باید خیلی زود ترک شود.

در خصوص مصاحبه، کارها در حد متوسط ارزیابی شد و لازم است تا همکاران عزیز با تکنیک‌های مصاحبه بیشتر آشنا شوند.

سطح کیفی یادداشت‌ها و مقاله‌ها در مجموع نسبتا ضعیف و فاقد استانداردهای لازم بود.

بسیاری از آثار، دلنوشته و مناسب برای دفترچه خاطرات شخصی بود و ساختار یادداشت‌ نویسی و نگارش مقاله در آن رعایت نشده بود.

تعدادی از آثار به ویژه در بخش "ویژه" استانداردهای لازم را داشت ولی متاسفانه یا با ذکر منبع و یا بدون ذکر منبع، در قسمت عمده ای از آنها، از محتوای سایت‌ها و روزنامه‌های مختلف استفاده شده بود که البته از مسابقه حذف شد.

در بسیاری از آثار ارسالی، تفاوت "یادداشت"و "مقاله" - نه از نظر حجم و نه از نظر ساختار- رعایت نشده بود؛ حتی بعضی از آثار در واقع "گزارش" بود.

توجه بیشتر به تیتر و اهمیت آن، داشتن مقدمه و پایان بندی مرتبط، رعایت بیشتر مسائل نگارشی و ویرایشی، ضرورت ایجاز و کوتاه نویسی، ارائه آمار و اطلاعات مرتبط در کنار بیان دیدگاه‌های متضاد و به چالش کشیدن، از مواردی است که رعایت بیش از پیش آن می تواند نقش مهمی در افزایش کیفیت آثار ارائه شده در این بخش داشته باشد.

در بخش خبر نیز دقت در نگارش و استفاده مناسب از سبک‌های خبری می تواند در نوشتن یک خبر روشن، دقیق و خوب به نویسنده خبر کمک کند در عین حالی که قواعد تیتر نویسی نیز باید در کنار سایر موارد مورد توجه قرار گیرد.

در خصوص صفحه آرایی و عکس نیز لازم است نکات فنی بیشتر طرف توجه قرار گیرد.

با این حال هیئت داوران تلاش همکاران مطبوعاتی خود را ارج می‌نهند و امیدوارند که این نخستین گام با موفقیت همراه بوده باشد و ما شاهد برگزاری جشنواره‌ها و حتی کارگاه‌های آموزشی برای کمک به اعتلای سطح مقوله‌های مختلف روزنامه‌نگاری در استان یزد باشیم.

علی‌اکبر قاضی‌زاده

 فریدون صدیقی

 محمود مختاریان

 علیرضا کتابدار

 محمد مطل

گیتا علی‌آبادی

 اعضای هیئت داوران نخستین جشنواره مطبوعات یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا